Danmark i hårdrockssammanhang är mest känt för melodiska band, som exempelvis Pretty Maids, men ett undantag till den regeln är skräckrockaren King Diamond som blandar teater med heavy metal. Här handlar det om visuella effekter, teatersmink och andra attribut som bidrar till den totala upplevelsen. King Diamond, eller Kim Pedersen som han egentligen heter, började sin rockbana framåt mitten av 1970-talet i bandet Brainstorm och sedan i Black Rose. I det sistnämnda bandet började King Diamond använda sig av “teatertricks” som hade skräcktema. I ett annat sammanhang träffade han Hank Shermann, Michael Denner och Timi Hansen. Tillsammans bildade de bandet Mercyful Fate år 1980.

Efter flera album och diverse turnerande (bland annat i USA) med Mercyful Fate, slutade King i bandet 1984. Han plockade med sig två av de gamla bandmedlemmarna och bildade istället sitt eget band. Året var nu 1985 och in i bandet kom också den svenske trummisen Mikkey Dee och gitarristen Andy LaRocque. Efter ett singelsläpp (“No presents for Christmas”) kom snart den första LP:n med titeln “Fatal Portrait”, som släpptes tidigt 1986. Den här skivan mottogs väl av publiken och den hamnade bland annat på den svenska topplistan.

Inspelningen av den andra skivan påbörjades redan mot slutet av samma år, som kom att släppas hösten 1987 med namnet “Abigail” (som blivit något av en klassiker bland fansen). Bandet varvade sedan turnerande med skivinspelningar de kommande åren, med ett antal byten av medlemmar under resans gång. King Diamond har alltid haft en trogen skara fans och många av bandets skivor har därför nått både nationella topplistor och den viktiga amerikanska Billboard-listan. King Diamond fortsätter att skapa musik och släppa skivor och kan ofta ses på diverse olika musikfestivaler.


Categorised in: Dansk/finsk heavy metal